Na Designbloku 2025 jsme se poprvé představili jako studio Plastenco a rovnou s instalací, která pro nás znamenala zásadní krok. ODLESKY jsou kolekcí modulárních objektů a světel vytvořených pomocí robotického 3D tisku z panenského materiálu i odpadního plastu od Prusa Polymers.
Během výstavy se opakovalo jedno překvapení a to, že polovina návštěvníků si myslela, že světla jsou ze skla. A právě tahle reakce nás těšila nejvíc. Ukázala, že plast může být vnímán i jako materiál krásy, ne jen jako ekologický problém.
Chtěli jsme zachytit světlo z materiálu, který mu obvykle brání. Proces tisku připomíná trochu točenou zmrzlinu. Materiál jsme vrstvili směrem vzhůru a museli jsme přesně odhadnout moment, kdy tisk ukončit, aby konstrukce držela tvar. Každé světlo vznikalo vrstvu po vrstvě při teplotách kolem 200 °C, a po dokončení následovalo dvouhodinová postprodukce a osazování světelným zdrojem.

Pracovali jsme jak s panenskými, tak i s odpadními materiály, které se chovají jinak, mají jinou strukturu i teplotní stabilitu. Každý nový typ plastu proto znamenal experiment a ladění tiskové strategie od rychlosti a teploty až po výslednou texturu.

Naše světla a objekty vznikaly pomocí velkoformátového 3D tisku, který kombinuje přesnost s tvůrčí svobodou. Tisk jednoho světla trvá zhruba tři hodiny, postprodukce další dvě. Momentálně u tisku ještě stojíme, ale naším budoucím cílem je plná automatizace, aby tiskárna zvládla jednotlivé kusy samostatně.

Dlouhodobě testujeme i nové materiály. Například polypropylen z použitých špulek od filamentu pro 3D tisk nebo jiné odpadní plasty. Každý z nich se ale chová jinak, a teď nám dají za pravdu všichni nadšenci do 3D tisku, že právě v tom spočívá kouzlo i výzva 3D tisku.

Instalace vznikala několik měsíců v dílně na UMPRUM, kde jsme ladili finální podobu tvarů i způsobu, jakým se světlo láme a odráží na povrchu. Každý kus je originál. Když jsme pak všechny prvky poskládali dohromady, vytvořily modulární kompozici, kterou lze po výstavě rozebrat, přeskupit nebo znovu použít.
Chtěli jsme, aby celý projekt byl nejen estetický, ale i cirkulární a všechny komponenty šlo snadno recyklovat a vrátit zpět do procesu tisku v rámci výzkumného projektu PlastIT, na kterém spolupracujeme s Fakultou architektury ČVUT a UMPRUM.



Designblok pro nás byl obrovskou zkušeností. Návštěvníci se zastavovali, dotýkali se povrchů a ptali se, jestli jde opravdu o plast. Mnoho z nich nepoznalo rozdíl. Architekti a designéři oceňovali, že světla působí jako skleněná, ale přitom nikdo nevěděl, že mají menší uhlíkovou stopu a jsou lehčí a odolnější oproti sklu.

Během týdne jsme vedli desítky rozhovorů o spolupráci a o možnostech využití světel v interiéru kaváren, hotelů i veřejných prostor.

Týden na Designbloku pro nás nebyl jen o vystavování, ale i o komunikaci, setkávání, zpětné vazbě a hlavně inspiraci od ostatních vystavujících. Viděli jsme, že lidi zajímá kombinace technologie, estetiky a udržitelnosti a že plast může vyvolat tolik pozitivních emocí i respekt, pokud se s ním pracuje jinak, než jsme zvyklí.
Odlesky jsou pro nás manifestace nového přístupu k designu. Designu, který je otevřený, cirkulární a založen na spolupráci. A jakmile skončila instalace, odpočinek rozhodně nenastal. Začala nám další etapa a přemýšlíme, kam světlo povede dál.
